جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه با کودک درونمان دوست باشیم؟ قسمت دوم

کودک درون بخشی از عمق وجود ما است؛ چکیده‌ی تجربیات، هیجان‌ها، و افکاری است که از کودکی همراه ما است. آیا کودکی خود را به یاد دارید؟ زمانی که همه چیز زیبا و مانند قصه‌ها بود و شما را غرق شگفتی می‌کرد؟ متاسفانه خواسته‌های ما از زندگی مانند کار، روابط انسانی ، پول و سلامتی باعث می‌شود تا همه ما کم‌کم این حس شگفتی‌ساز را از دست بدهیم. اما این

به معنای نابودی این احساس نیست!
به عبارتی کودک درون کودک خردسالی است که درون همه ماست. این کودک “خود” خود ماست که به ما انرژی می¬دهد شور و نشاط و سرزندگی ما به او مرتبط است احساسات ما به او گره خورده است و تخیل و خلاقیت و شهود و غرایز طبیعی ما در پیوند با اوست.
این کوچولوی درون وقتی مورد بی توجهی قرار می¬گیرد و صدمه می¬بیند خود را در لایه¬ای می¬پوشاند و از دید دیگران مخفی می¬سازد وقتی او (احساسات خود را)، انکار می¬سازید در جایی در عمیق ترین سطح روان پنهان می¬شود و با این کار شما مشکلات جسمانی و روانپزشکی از جمله افسردگی و اضطراب را تجربه می-کنید. زندگی یکنواخت و کسل کننده می¬شود، روحیه غمگین و خلق پایین همگی از غیبت این دوست درونتان حکایت دارد.
اگر به او بی محلی کنید ا وهم بی توجهی شما را با لجبازی و بیماری پاسخ می¬دهد اما اگر به او توجه کنید و با او مهربان باشید، می¬داند چگونه شما را سرگرم سازد و از زندگی لذت ببرید، از تخیل خود بهره مند شوید، خلاقیت به خرج دهید، و از شهود و خرد ناب بهره گیرید. با مراقبت و توجه کردن به او یک دوست واقعی و خالص خواهید داشت او می تواند در کنارتان قرار گیرد، خشکی و جدیت بیش از اندازه شما را بگیرد و شما را لطیف¬تر کند و به شما کمک کند بر ترس¬هایتان غلبه کنید، انعطاف پذیرتر شوید، تغییرات لازم را در خودتان به وجود آورید و امکان رشد شخصی خودتان را فراهم آورید.
در ادامه ما تکنیک¬هایی را برای دوستی شما با کودک درونتان پیشنهاد می¬کنیم:
کافیست کارهایی انجام دهید که حقیقتا و واقعا برایتان تازگی دارد. مثل یادگیری یک زبان جدید، یادگیری نواختن یک ساز یا مسافرت!
یادگیری ماجراجویانه را در پیش بگیرید، نه یادگیری بهره ورانه!
در بزرگسالی ما سعی در حل کردن مشکلات کنونی خود داریم. کودکان و نوجوانان مشکلی ندارند، از این جهت انرژی آنها صرف کشف موضوعات جدید می‌شود. این تفاوت بین یادگیری ماجراجویانه یعنی یادگیری برای یادگرفتن و یادگیری بهره ورانه یعنی یادگیری برای استفاده بردن است. تجربه‌های جدید صرفا برای لذت تجربه، شما را وادار به تفکر در خصوص موضوعات مختلف می‌کند.
پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، اسب سواری و هر فعالیت بدنی لذت¬بخش را فراموش نکنید به این ترتیب سرزنده خواهید بود.
آرزوهایتان را در دفترچه یاداشت شخصی یادداشت کنید حتی اگر برآورده شدن آنها را محال میدانید.
حمام آفتاب بگیرید و با اشعه زرین خورشید اجازه دهید کودک درونتان زندگی را با تمام وجودش حس کند.
به طبیعت سر بزنید و در آغوش طبیعت خود را رها سازید و به جست و خیز بپردازید. با این کار به کودک درونتان فرصتی برای ابراز وجود داده اید.
اگر آدم خشک و جدی هستید کمی شوخی را چاشنی شخصیت خود کنید تا دیگران در ارتباط با شما متوجه حضور کودک درونتان شوند.
از انتقاد نسبت به خود دست بردارید. در چنین لحظاتی کمی درنگ کنید. شما در حال شلاق زدن کودک درونتان هستید شلاق را دور بیندازید، و با او مهربان باشید.
در پی کسب بهترین نمره یا بیشترین امتیاز نباشید و در حد توان‌تان از خود انتظار داشته باشید وقتی توقع زیادی از خود دارید و یا خود را خسته می کنید یعنی به کودک درونتان فشار می آورید.
دست کم دوسال یکبار به آتلیه بروید و از سالهای جوانی خود عکس بگیرید و خاطره گذر عمر را غنیمت شمارید این کار یعنی اهمیت به کودک درون.
زیر آسمان پرستاره قدم بزنید و به تماشای مهتاب بنشینید نوازش نسیم را بر گونه¬هایتان حس کنید و لذت ببرید.
هرچه بیشتر لذت ببرید کودک درونتان زنده تر خواهد بود.
وقتی تحت فشار و استرس هستید به کتاب¬های داستان کودکان پناه ببرید این کار لذت بخش کودک درونتان را آرام خواهد ساخت.
همچنین تماشای کارتون کودکان به کودک درونتان انرژی می بخشد.
در تعطیلات تابستانی یا زمستانی مسافرت را فراموش نکنید. مسافرت سلامت و سرزندگی را به شما برمی-گرداند.
اگر از نام کوچکتان خوشتان نمی‌آید آنرا عوض کنید و اگر دو نام دارید خود را با نامی که دوست دارید به دیگران معرفی کنید. وقتی دیگران شما را با نام کوچکتان صدا میزنند در واقع با کودک درونتان ارتباط برقرار کرده اند.
هیچ چیز مانند اسب سواری و دوچرخه رانی کودک درون را به وجد نمی‌آورد، امتحان کنید.
از تفریح¬های گذری و کوتاه غافل نشوید. مانند تاب خوردن در یک پارک و یا خوردن یک فنجان چای داغ در زمستان آن هم وقتی هوس نوشیدن آن را می کنید. این کار یعنی پاسخ دادن به ندای کودک درون.
با ما همراه باشید
صبا اسدی
رواندرمانگر کودک و نوجوان
مرکز مشاوره نجوای زندگی