جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه های پیشگیری از افسردگی کودکان و نوجوانان

ترس و تشویش، شیوع افسردگی کودکان را پایه ریزی می کند و در صورتی که این ترس ها، بیمارگونه نباشد، به صورت طبیعی خود را نشان می دهد. خجالتی و گوشه گیر بودن، جزو شایع ترین اضطرابهای اجتماعی کودکان است که می تواند زندگی آنان را مختل کند که این جزو عوامل افسرده ساز کودکان می-باشد. افسردگی دوران کودکی تمرکز را سخت می کند بنابراین گوش دادن به صحبت های معلم و یا انجام مرتب تکالیف برای کودک سخت خواهد شد. اگر فرزندتان که معمولا نمره های خوبی می گرفت، ناگهان افت محسوسی در نمرات داشت باید بررسی کنید که چه چیزی ممکن است پیش آمده باشد.

بهانه گیری، لجبازی و حتی تهدید کردن والدین جهت آسیب رساندن به خود و دیگران که معمولا باعث حمله به فرزند کوچکتر از خود می شود همچنین بی خوابی و کابوس های شبانه از جمله نشانه های افسردگی در کودکان است.
پیشگیری
با راهکارهای زیر از بروز افسردگی در کودکان و نوجوانان پیشگیری کنید:
والدین در برخورد با کودک خود باید به جنسیت آنها توجه داشته باشند، زیرا نیازها و واکنش های فردی در دختران و پسران دارای تفاوت هایی می باشد که در صورت عدم توجه به آنها عوارضی همچون افسردگی را ممکن است در درازمدت به دنبال داشته باشد همچنین ارتباط نسبی درباره خصوصیات فیزیولوژیک و تغییرات مربوط به آن بویژه در دوران بلوغ فرزندان و برخورد و واکنش های مناسب مهم می باشد.

  • والدین باید به ارتباطات خود و سالم ساختن محیط خانواده برای رشد طبیعی (جسمی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی) فرزندان و پیشگیری از مشاجرات خانوادگی برای حفظ امنیت عاطفی اعضای خانواده ها از طریق ارتباط توجه داشته باشند.
  • تقویت نقاط مثبت رفتار و عملکرد فرزندان از طریق دادن پاداش مادی، کلامی و غیرکلامی و تشویق آنان از نکات دیگری است که خانواده ها باید در نظر گرفته شود.
  • توجه به نیازها و علایق فرزندان و ارائه پاسخ مناسب با جنس و سن آنها
    -داشتن برنامه ریزی منظم برای فرزندان جهت استفاده مناسب از وقت و هدفمند بودن هر مرحله از زندگی در پیشگیری از افسردگی موثر است.
  • از سوی دیگر خانواده ها باید به موفقیت تحصیلی فرزندان و تلاش برای شکوفایی توانایی های ذهنی، جسمی و استعداد آنها و برخورد منطقی در مواجهه با مشکلات تحصیلی توجه کنند.
  • تشویق به شرکت در فعالیت¬های ورزشی، علمی، هنری و استفاده صحیح از اوقات فراغت را فراموش نکنند.
  • درنهایت کنترل استرس، برقراری روابط اجتماعی و دوستی، ورزش، رژیم غذایی سالم و درمان بموقع و اولیه بیماری، از بهترین روشهای پیشگیری از افسردگی شدید و ناتوان‌کننده می‌باشد.

عوارض بیماری افسردگی:
افسردگی یک بیماری جدی و مهم است که می‌تواند باعث اثرات وحشتناکی برروی فرد و خانواده‌ی وی شود. افسردگی درمان نشده، می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلات عاطفی، رفتاری و جسمی‌ شود.

این عوارض می‌توانند شامل: اعتیاد به الکل، اعتیاد به مواد مخدر، اضطراب، مشکلات درسی و یا کاری، مشکلات خانوادگی، منزوی شدن، خودکشی، آسیب رساندن به بدن، مثلا زخم کردن خود و … باشد. پس همین حالا به فکر درمان باشید.

صبا اسدی
روان¬درمانگر کودک و نوجوان و خانواده درمانگر
مرکز مشاوره نجوای زندگی